måndag 11 maj 2009

Trädgården i bloggsfären




”Trädgården är inte längre bara en plats för pensionärer utan en chic hobby som går att utöva även i ett storstadshem.” (Couet, H&M Magazine, 2008)

Medietrenden är tydlig; trädgården har utvecklats till populärkultur och via tidningarnas löpsedlar, tv, inredningsmässor etc. letar den sig ut till en allt bredare publik. Trädgården fram-ställs i populärpressen som ny och modern med en tydlig trendfokus där utseende och form framhålls, något som ofta baserar sig på marknadsekonomiska incitament. Trädgården som ”trendig” är en bild som inte sällan bekräftar den allmänna uppfattningen, eller förutfattade meningen om man så vill, om trädgården som en förlegad eller gammaldags företeelse.

Jag ställer mig frågan hur jag som landskapsarkitekt ska förhålla mig till den alltmer inflytelserika populärkulturen – måste vi hitta nya sätt att kommunicera? Kanske kan vi ta tillvara de förutsättningar som skapats av den pågående medieutvecklingen och med detta som utgångspunkt skapa en nytolkning av trädgården?

Med en blogg undersöker jag möjligheterna kring en ”trädgård i populärformat”. Är det överhuvudtaget möjligt att som landskapsarkitekt ha en kommersiell och marknadsinriktad ståndpunkt utan att motsäga sig själv?

Med dessa frågeställningar som grund har jag formulerat mitt examensarbete, med syftet att undersöka hur jag med bloggens hjälp kan ta ett steg mot en förnyelse av trädgård som ett kulturellt fenomen. Detta undersöks genom en tvärvetenskaplig ansats där jag diskuterar landskapsarkitektur och trädgård i förhållande till uppsatsens två huvudbegrepp: populärkultur och blogg.

Välkommen till den nya trädgården i bloggosfären, där landskapsar-kitektur möter mediekultur, där professionell blandas med amatör, tradition med trend, där det populära existerar sida vid sida med den ”fina” och den ”folkliga” kulturen, och där en ny kommunikations-arena skapas, öppen för alla att delta.


Av: Katarina Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar